Kreativitet som innsatsfaktor

Innen tradisjonelle eiendomsinvesteringer er det ikke alltid naturlig å omtale kreativitet som en innsatsfaktor for verdiskapning. Det skyldes hovedsakelig at investeringer i attraktiv kontantstrømseiendom må ha et betydelig element av økonomisk forutsigbarhet i seg. Slik er riktignok ikke tilfellet når det kommer til eiendomsutvikling – her er kreative evner av større betydning og kan i stor grad avgjøre om et prosjekt vil se dagens lys.

Dette henger sammen med at eiendomsutvikling ikke sjelden starter med tilnærmet blanke ark, i betydningen noe av dette:

  • Ingen signert kunde
  • Ingen avtale om tomt
  • Ingen garantert inntektsstrøm
  • Suboptimal reguleringsstatus

Det å komme derfra til et ferdig regulert eiendomsprosjekt, med signerte forhåndskontrakter for utleie eller salg, klar til å stikke spaden i jorda og produsere nye bygg som tjener sitt formål i samfunnet – er en formidabel oppgave! Uten kreativitet stopper en slik tankeprosess ganske fort opp. Som eiendomsutvikler må du ha evnen til å forestille deg noe som du ennå ikke vet om vil bli godkjent, og leve i den troen, samtidig du forsvarer den mot alskens ventet og uventet motstand og innvendinger underveis. Og noen ganger når du kanskje ikke helt frem til mål, men det hører faktisk med til spillet.

God og dårlig kreativitet

Kreativitet er blant ingrediensene som kan gi ditt eiendomsprosjekt uventede løsninger, overraskende innhold eller oppsiktsvekkende utforming. Å være kreativ innen eiendom er derimot ikke det samme som å være lur eller å kutte hjørner for å få til et prosjekt for enhver pris. Å være for lur i forretnings- og avtalesammenheng er ikke en egenskap, det tenderer snarere mot en karaktersvakhet – som fort vil komme tilbake for å bite deg i halen. De beste eiendomsinvestorene legger stor vekt på redelighet og etterrettelighet, fordi de vet at det motsatte skaper ingen annen forretningsmulighet enn den forrige.

Det er kreative skaperevner som gjør at du finner nye veier å gå når din første utviklingsidé blir møtt med skepsis, og det er de samme evnene som lar deg finne nye koblinger på veien mot et godt sammenskrudd eiendomsprosjekt. For å få dette til, må riktignok kreativitet kobles med praktisk eiendomskompetanse, slik at idéene kan gis et faglig fundament som er solid. Selv om enkelte har hevdet at for mye faglig kompetanse er til hinder for å tenke ut helt nye konsepter, er det naturlig å være tro mot det fagområdet som du beveger deg innen. Da må du kunne snakke fagspråket og kommunisere dine idéer til andre fagpersoner, og gjennom det skape legitimitet og kredibilitet for deg selv og for prosjektet som du presenterer.

Nye forretningsmodeller

Kreativitet innebærer også å kunne skjele til øvrige bransjer og andre forretningskonsepter, for å la deg inspirere til å tenke nytt rundt noe av det som store deler av markedet ellers forholder seg konservativt til. Også innen eiendom er aktørene utsatt for bransjeglidning, der for eksempel servicestrategier fra hotellbransjen inspirerer enkelte til å tenke mer på sine leietakere som gjester enn som kunder. Videre vil den kreative ha lettere for å la seg inspirere av forretningsmodeller der fokus har gått fra fysiske produkter til tjenester. Det beste eksempelet er kanskje software, som ikke lenger tilbys i form av et fysisk produkt men er umiddelbart tilgjengelig i nettskyen.

Hvordan kan eiendomsbransjen bevege seg fra eiendom som et produkt over til eiendom som en service? Nettopp dette opptar mange kreative hoder i eiendomsbransjen i disse tider, ikke minst fordi en større omverden av andre kreative hoder allerede har oppdaget at eiendomsinvesteringer består av store kontantstrømmer og ikke alltid like sterke kundeledd – tilsynelatende perfekt for business disruption. Og her er det nødvendig at de kreative i eiendom lener seg kraftig fremover, for å beholde sine forsprang en stund til.

Av Øystein Ringen-Vatnedalen, gründer og eier av Senter for eiendomsfag – eiendomsbransjens kompetansesenter siden 1997.

Vis flere innlegg