31. mars til 1. april 2025

Organisering og kontrahering av byggeprosjekt

Programinnholdet gir deg den nødvendige kunnskapen og ferdighetene for å forstå hvordan menneskelig samspill og strategisk brukertilpasning kan skape merverdi og bedre flyt i byggeprosessen. Du lærer om samhandlingsmodeller, gevinstrealisering i mottaksfasen, veiledning av leietakere, industrialisering, risikovurdering og effektive avviksrutiner. Programmet dekker også kontraktsforhandlinger, digitaliserte innkjøp, samt ansvar- og samarbeidsstrukturer mellom ulike prosjektaktører, for at du skal kunne håndtere komplekse byggeprosjekter.

Programbeskrivelse

Programinnhold

Følgende tematikk vil bli gjennomgått i løpet av våre to undervisningsdager:

  • Det menneskelige samspill: Forstå hva som skaper tillit, og hvordan man unngår mistillit i samarbeid med de ulike aktørene i byggeprosessen.
  • Brukertilpasning av bygget: Utforsk hvordan bygget kan tilpasses brukerbehov gjennom ulike tilnærminger, og hvilke modeller som best imøtekommer krav til fleksibilitet og funksjonalitet.
  • Powerhouse som brukerstyrt samhandlingsmodell: Innføring i Powerhouse-modellen, som fremmer bærekraftige løsninger og brukermedvirkning i prosjekter.
  • Mottaksprosjekt: Hvordan sikre verdirealisering underveis i prosjekter, gjennom gode mottaksprosesser og vedlikehold av brukertilfredshet over tid.
  • Veiledning og rådgivning: Effektive kommunikasjons- og rådgivningsteknikker for å sikre at leietakere føler seg ivaretatt og får riktig informasjon om eiendommens funksjoner.
  • Industrialisering og standardisering: Lær om fordeler og utfordringer ved standardisering av prosesser og industrialisering av byggeprosesser, for å oppnå mer kostnadseffektive og konsistente leveranser.
  • Risikoanalyser og mulighetsvurderinger: Identifisering og vurdering av risiko- og mulighetsfaktorer i tidlige prosjektfaser for bedre beslutningsstøtte og prosjektkontroll.
  • Håndtering og korrigering av avvik: Etablering av rutiner for avvikshåndtering for å sikre effektiv korrigering og læring i prosjektforløpet.
  • Kontraktsforhandlinger: Hvordan forberede seg til kontraktsforhandlinger, sikre forhandlingsposisjoner, og gjennomføre forhandlinger som ivaretar partenes interesser.
  • Digitaliserte innkjøp: Utforsk muligheter innen digitalisert innkjøp og logistikksystemer, for å øke effektiviteten og kvaliteten på materialleveranser.
  • Ansvarsfordeling og samarbeid: Lær hvordan klare ansvarsområder og strukturert samarbeid mellom eiendomsutviklere, entreprenører, leietakere og driftspersonell kan forbedre prosjektutfallet.

Med forbehold om endringer i programmet.

Gjennomføring

31. mars til 1. april 2025 kl 09:00-16:00.

Du kan velge å følge undervisningen på to måter, for å gi deg valgfrihet om hvordan, hvor og når du best vil organisere ditt kompetanseløft:

  • Fysisk deltakelse i vårt undervisningssenter i Lille Grensen 7 i Oslo, like ved Stortinget. Inngang fra Arbeidergata.
  • Digital deltakelse via live streaming.

Undervisningen inngår også som en modul i Byggherrestudiet, slik at du kan velge å bygge på med ytterligere moduler for senere å kvalifisere deg for bransjesertifikatet i byggherrerollen.

Målgrupper

Programmet er velegnet for deg som allerede innehar eller aspirerer til stillinger knyttet til den profesjonelle byggherrerollen, herunder som byggherre, eiendomsutvikler, prosjektleder, prosjektutvikler, prosjektsjef, utviklingssjef, HMS- og kvalitetsansvarlig m.fl. Tilsvarende stillinger i kommunale eiendomsorganisasjoner vil også kunne ha stort utbytte av undervisningen, da store deler av rammeverket for verdiskapning er sammenlignbart.

Videre vil mye av det faglige innholdet også egne seg godt for tilstøtende stillinger i de samme organisasjonene, som salgs- og markedssjef, finans- og økonomiansvarlig, controller samt daglig leder, avdelingsledere og eiere/investorer, som alle er avhengige av helhetsforståelsen for sine egne bidrag.

Også bank- og finansmiljøer, entreprenører og andre rådgiverorganisasjoner som arbeider opp mot eiendomssektoren vil ha mye å vinne på å sette seg dypere inn i de reelle verdidriverne og mekanismene som styrer denne delen av samfunnsutviklingen.

Våre lærekrefter

Programleder for Byggherrestudiet er Jon Gangdal, som på vegne av Senter for eiendomsfag vil lede fire av undervisningsmodulene samt de tilhørende kompetansetestene.

Han suppleres av en rekke faglige bidragsytere, som bidrar til undervisningen med beste praksis fra egen hverdag. For 2025-programmet er dette bl.a. følgende:

Undervisningen inngår i vår reklamefrie arena for formidling av beste praksis innen eiendomsfagene, med mål om å være verdiskapende for deg og din organisasjon.

Kompetansebevis

Undervisningen avsluttes med en frivillig kompetansetest, i form av en skriftlig hjemmeoppgave med 21 dagers svarfrist. Ved vurdering av oppgaven legger vi vekt på dine egne refleksjoner til fagstoffet, slik dette er blitt gjennomgått i undervisningen. Innlevering av oppgaven er anbefalt, som en forsterkning av ditt læringsutbytte, men ikke obligatorisk.

Godkjent besvarelse danner grunnlaget for tildeling av senterets kompetansebevis for denne modulen, slik at du senere kan velge å bygge på med ytterligere moduler for å kvalifisere deg for

bransjesertifikatet i byggherrerollen. Se også programsiden for Byggherrestudiet for utfyllende informasjon om denne påbygningsmuligheten.

Litteratur

Inkludert i deltakeravgiften inngår fagboken Eiendomsinvesteringer fra A til Å, forfattet av Øystein Ringen-Vatnedalen og utgitt av Hegnar Forlag i 2023. Boken omhandler kunnskap om det som skal til for å lykkes med eiendomsinvesteringer, herunder også innen eiendomsutvikling og byggherrerollen.

Antallsbegrensning

Hver gjennomføring har kapasitet á inntil 35 deltakere, for å sikre kvalitet i kunnskaps- og erfaringsoverføringen samt for å etablere en ønsket delingskultur. Videre kan hver organisasjon delta med inntil fem personer pr samling. Ta gjerne kontakt ved ønske om bedriftsintern gjennomføring.

Påmelding og vilkår

Påmeldingsavgift er kr 14.500,- eks mva pr modul pr deltaker.

Virksomheter som inngår i vårt fordelsprogram har egen rabattsats for alle sine medarbeidere, se også nedenfor. Det samme gjelder for individuelle deltakere i våre eiendomsnettverk.

Påmeldingen er bindende, og blir fakturert i forkant av undervisningen.

Organisering og kontrahering av byggeprosjekt

kr 14 500
Her finner du oss

Senter for eiendomsfag finner du i Lille Grensen 7 i Oslo sentrum, med Stortinget som nabo. Heisen tar deg til fjerde etasje, hvor du vil finne våre moderne undervisningsfasiliteter samt innbydende fellesarealer som vi også anvender til pauser og felles bespisning. Lunsj er inkludert i deltakeravgiften, med mindre annet er angitt. Denne serveres i våre lokaler, og blir levert av et anerkjent cateringbyrå.

Vel møtt til faglig kunnskapspåfyll og nettverksbygging hos det ledende etterutdanningsmiljøet for eiendomsorganisasjoner i Norge!